středa 2. května 2018

Příčiny a diagnostika neplodnosti

Neplodnost

Neplodnost je definována jako neschopnost otěhotnět po jednom roce pravidelného nechráněného pohlavního styku. U žen nad 32 let doporučujeme základní vyšetření páru již po půl roce pravidelného nechráněného styku. 

Příčiny

U některých párů je příčina neplodnosti spojená pouze s jedním faktorem (snížený počet spermií, neprůchodnost vejcovodů), u jiných se problémy kombinují.

Mužské faktory neplodnosti

  • Nízký počet spermií
  • Nedostatečná pohyblivost spermií
  • Špatný tvar
  • Nepřítomnost spermií v ejakulátu
  • Problémy s pohlavním stykem
  • Genetické poruchy
  • Neplodnost u mužů po zánětech, operaci, úrazech, onkologické terapii

Ženské faktory neplodnosti

  • Ovariální faktor
  • Tubární faktor
  • Endometrióza
  • Imunologický faktor
  • Genetické poruchy



Diagnostika neplodnosti


Hodnocení stavu plodnosti v páru je postupný proces. Vyšetření obou partnerů přispívá k odhalení příčiny neplodnosti a úspěšné léčbě. Lékař získá přehled o možné příčině neplodnosti a bude Vám moci navrhnout optimální léčbu. Jsme schopni pomoci 95% neplodných párů.

Diagnostické metody při vyšetření ženy

  • Ultrazvukové vyšetření malé pánve
  • Vyšetření hladiny hormonů
  • RTG vyšetření dělohy a vejcovodů: hysterosalpingografie HSG
  • Hysteroskopie
  • Laparoskopické vyšetření
  • Genetické vyšetření
  • Imunologické vyšetření

Diagnostické metody při vyšetření muže

  • Vyšetření spermiogramu
  • Kultivační vyšetření spermatu
  • Andrologické vyšetření
  • Vyšetření integrity akrozomu spermií
  • DNA fragmentace spermií
  • Genetické vyšetření
  • Imunologické vyšetření
  • Hormonální vyšetření

Prevence

10 potravin pro zvýšení plodnosti:




1. Mléčné výrobky


Jsou bohaté na vápník a ten je dobrý nejen pro kosti. Pokud pijete mléko, zkuste jednou denně to plnotučné, a to obzvláště souvisí-li vaše problematická plodnost s ovulací. Berte ale na vědomí jeho vyšší kalorickou hodnotu a opravdu to s ním nepřehánějte. Pokud nemáte mléčné výrobky v lásce, lze zásoby vápníku doplnit jinými hodnotnými zdroji, jako je 


  • tofu
  • mandle
  • listová zelenina a jiné


2. Zdravé proteiny


Živočišné bílkoviny obsažené v libovém krůtím, kuřecím či hovězím mase jsou nabité železem. Studie ukazují, že existuje souvislost právě mezi železem a plodností. Proto pokud se maso ve vašem jídelníčku nevyskytuje vůbec, ujistěte se, že vaše prenatální vitamíny obsahují i železo.



3. Složené sacharidy




Výměna jednoduchých cukrů (obsažených v bílém pečivu či sladkostech) za složené sacharidy (celozrnné pečivo, fazole, zelenina) může zlepšit vaši plodnost. Jak je to možné? Jednoduché cukry zvyšují hladinu krevního cukru a tělo na to reaguje zvýšením hladiny inzulínu.Vyšší inzulín ale může rozvrátit pohlavní hormony a zasáhnout tak do menstruačního cyklu. Naopak složené cukry se tráví déle a nevznikají při tom takové výkyvy hladin inzulínu. Navíc celozrnné potraviny jsou bohaté na další důležité látky, jako je například kyselina listová.



4. Tučné ryby

Omega-3 mastné kyseliny můžete získat z ryb, jako je losos, sardinka či sleď, mohou pomoci v regulaci pohlavních hormonů, zvýšit krevní průtok reprodukčními orgány a uvolnit stres. Nejste-li fandové ryb, zkuste je nahradit zdroji jinými, jako jsou:

  • ořechy,
  • dýňová semínka
  • obohacená vejce apod.

5. Sladké brambory

Bylo vysledováno, že populace, jež konzumují větší množství sladkých brambor, mají vyšší procento dvojčat.

6. Lesní plody

Borůvky a maliny jsou obzvláště napěchovány antioxidanty, které pomáhají předcházet poškození a stárnutí buněk lidského organismu - včetně buněk reprodukčního systému.

7. Avokádo

Je skvělý zdroj vitamínu E, což je silný antioxidant a důležitá látka pro zdravé spermie a regulaci ovulace.

8. Ústřice

Ústřice jsou známé jako afrodiziakum a z dobrého důvodu - obsahují velké množství zinku, který je nesmírně důležitý pro početí.

9. Chilli

Tato pálivá dobrota může zvýšit krevní cirkulaci, a to i v oblasti reprodukčního systému. Navíc stimuluje tvorbu endorfinů - hormonů štěstí, které uvolňují stres a podporují plodnost.

10. Česnek

Přestože to není zrovna nejromantičtější potravina, je to skvělý zdroj selenu, který podporuje mužskou plodnost a pomáhá předcházet spontánním potratům. Současně obsahuje vitamín B6 a ten pomáhá regulovat hladiny hormonů. Zároveň podporuje imunitní systém.





 Vegall





 Priroda ženám

2 komentáře:

  1. Já bohužel také patřím mezi ženy, které postihla neplodnost. Dlouho jsem se s tím smiřovala, protože jsem to brala jako osobní selhání. Manžel mě ale hodně podržel a po čase jsme se začali bavit o možnosti IVF . Příští týden nás čeká první pokus, tak doufám, že to vyjde :-) .

    OdpovědětVymazat
  2. Tyjo, mockrát díky za článek. Můj manžel před časem právě byl na testu plodnosti a naštěstí neplodný není, nicméně je ale pravda, že čas od času má problémy s erekcí. Zatím jsme nepřišli na to čím to je. Možná za to může stres, težko říct. Každopádně už máme vyzkoušené, že na to vždy skvěle zafunguje viagra. Už několikrát nám zachránila večer. :)

    OdpovědětVymazat